Skip til primært indhold

Temadag om Sundhedsfremme hos kræftpatienter

Sundhedsadfærd har stor betydning for kræftpatienters udbytte af behandlingen, risiko for tilbagefald og overlevelse. Vi mangler en fælles national tilgang til at arbejde med sundhedsfremme på kræftafdelingerne.

Derfor inviterede Region Syddanmark repræsenteret ved Kræftambulatoriet, Sygehus Sønderjylland i Sønderborg til temadag om sundhedsfremme hos kræftpatienter den 16. april 2024 på Hotel Alsik i Sønderborg.

Arrangementet blev støttet af Danish Comprehensive Cancer Center (DCCC) og var kommet i stand i samarbejde med Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning og Dansk Forskningscenter for Lighed i Kræft (COMPAS).

Fra forskning til handling

Temadagen bød på seks sessioner inden for områderne overvægt og kost, fysisk aktivitet, rygning, alkohol, motivation og samarbejde med den kommunale rehabilitering.

Arrangørerne ønskede med disse emner at sætte fokus på sundhedsadfærdens helbredsmæssige betydning for kræftpatienters forløb, på hvor vigtigt det er at italesætte sundhedsadfærd i mødet med kræftpatienter, og på hvordan man kan arbejde med motivation og involvering af patienten i dette arbejde.

Dagen blev afsluttet med en paneldebat, hvor arrangørerne ønskede sætte fokus på at få skabt en fælles tilgang for, hvordan man arbejder med sundhedsfremme, og hvem der har ansvaret, så kræftpatienterne oplever en sammenhæng på tværs af sektorer.

Arrangørgruppen

Mette Petersen

Sygeplejerske

Kræftambulatorium, Sygehus Sønderjylland, Sønderborg

Joan Lassen

Projektsygeplejerske KFE

Kræftambulatorium, Sygehus Sønderjylland, Sønderborg

Susanne Oksbjerg Dalton

Professor, leder af Livet efter Kræft

Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning og Forskningscenter for Lighed i Kræft, COMPAS

Rikke Langballe

Sygeplejerske, Ph.D. Psykologiske Aspekter af Kræft

Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning

Pernille Envold Bidstrup

Seniorforsker, leder af forskningsteam Psykologiske Aspekter ved Kræft

Kræftens Bekæmpelses Center for Kræftforskning

Temadagen om sundhedsfremme hos kræftpatienter: fra forskning til handling er arrangeret af Region Syddanmark repræsenteret ved Kræftambulatoriet, Sygehus Sønderjylland i Sønderborg i samarbejde med Kræftens Bekæmpelses, Center for Kræftforskning og Dansk Forskningscenter for Lighed i Kræft (COMPAS) med økonomisk støtte fra Danish Comprehensive Cancer Center (DCCC).

APPFWU02V